Pani od Czytania

Najlepsza metoda nauki czytania?

Dziewczynka z książką wskazuje palcem sylaby

Metoda Pani od Czytania

Specjalizuję się w tak zwanych „trudnych przypadkach”. Można śmiało powiedzieć:

Jeśli próbujesz pomóc dziecku od miesięcy, czy nawet lat, chodzisz od specjalisty do specjalisty i nie widać znaczącej poprawy – idź do Pani od Czytania.

Z doświadczenia wiem, że większość problemów z czytaniem bierze się ze złej techniki i braku potrzebnej stymulacji mózgu. Moja metoda daje dokładnie to, czego potrzebuje dziecko, aby czytać szybko i sprawnie. Dzieci które mają problemy – rozwiązują je. Dzieci, które dopiero uczą się czytać – nawet nie wiedzą, że mogłyby je mieć…

Czym charakteryzuje się metoda Pani od Czytania?

  1. Zaczynamy od tego co łatwe, budujemy na solidnych fundamentach.
  2. Każdy etap, a wręcz każdy tekst ma swoje konkretne cele – wprowadza dziecko w nowe trudności, bazując na tym, co dziecko już umie i dobrze mu wychodzi.
  3. Ćwiczymy syntezę i analizę słuchową i wzrokową – składamy sylaby z liter i wyrazy z sylab.
  4. Ćwiczymy szybkość przetwarzania wzrokowego.
  5. Ćwiczymy pamięć wzrokową.
  6. Uczymy się widzieć sylaby w wyrazach (jak czytać sylabowo, nie znając tekstu)
  7. Wiemy dokładnie co już umiemy, a czego jeszcze powinniśmy się nauczyć.
  8. Uderzamy w konkretne problemy, które blokują proces sprawnego czytania.

Jeśli dopiero zaczynacie naukę czytania

Obserwując dzieci w 2-3 klasie SP, które mają znaczne problemy w szkole przez złą technikę czytania, uznałam za priorytet, aby uchronić przed tymi kłopotami dzieci młodsze, które naukę czytania wciąż mają przed sobą. Tak powstał spójny system nauki, w którym przechodzimy przez kolejne etapy, dokładając małe cegiełki, aż do osiągnięcia celu, czyli sprawnego czytania wszelkich książek.

Kurs nadaje się do pracy z małymi dziećmi, nawet 4 letnimi, ale jeśli zaczniemy tak wcześnie może się okazać, że proces nauki rozciągnie się w czasie, bo dziecku się “odechce uczyć”, albo utkniecie na jakimś etapie z powodu braku gotowości mózgu.

Jeśli dziecko w wieku 4-5 lat jest odpowiednio stymulowane to z rozpoczęciem kursu można zaczekać do zerówki – wówczas proces nauki czytania zajmie nam ok. 6 miesięcy.

Dokładny opis etapów znajdziesz w zakładce Nauka czytania: Start!

Jeśli ćwiczycie od jakiegoś czasu, ale czytanie wciąż sprawia Wam dużo trudności

Rozpoczęcie procesu nauki czytania to poważna sprawa i jeśli zabierzemy się do tego nieumiejętnie skutki mogą być fatalne i trudne do skorygowania. Rodzice najczęściej nie wiedzą jak powinno się uczyć czytania, więc w pierwszym odruchu uczą literek (o zgrozo często nazw liter, czyli “eM”, “Te”, itp.), a potem zachęcają do “składania wyrazów”, czyli klasycznego głoskowania.

Są dzieci, które sobie poradzą czytając tą techniką – ich mózgi zazwyczaj mają świetnie rozwiniętą percepcję oraz analizę i syntezę słuchową i wzrokową, a także ustaloną, jednostronną lateralizację. Jeśli jednak mamy w tych obszarach jakieś problemy nauka czytania przez wzięcie do ręki ciekawej książeczki i składanie literek może okazać się katorgą. Ćwicząc w ten sposób i licząc na cud możemy doczekać się:

  • głoskowania bez rozumienia wyrazów,
  • przeciągającego się składania wyrazów z głosek (albo niedokładnego, albo po prostu powolnego)
  • zgadywania wyrazów (podmiana na inne istniejące, lub nieistniejące, typu: “wsulkują”)
  • braku rozumienia czytanego tekstu
  • wolnego tempa czytania
  • czytania niepłynnego (niektóre wyrazy rozpoznajemy w całości, na nieznanych się przycinamy)

Wyżej wymienione problemy mogą pojawić także przy nieumiejętnej próbie nauki czytania sylabowego, jeśli:

  • zaczęliście od nauki prostych sylab otwartych i zamkniętych, ale potem przeszliście już na całe wyrazy, a dziecko nie nauczyło się czytać trudniejszych sylab i musi je składać z literek
  • zbyt szybko przeszliście do trudnych tekstów (wiele sylabowych elementarzy zawiera teksty bardzo trudne i choć kolorowe sylaby ułatwiają czytanie to nie uczą czytania sylabowego innych tekstów)
  • dziecko ma wyćwiczone czytanie wyodrębnionych sylab nawet trudnych, ale nie potrafi dostrzec ich w wyrazach, więc składa je z liter w całości lub częściowo

Jeśli te problemy dotyczą Twojego dziecka i dotychczasowe próby poprawy sytuacji zawiodły – program nauki Pani od Czytania bardzo Wam pomoże. Najpierw zróbcie darmowy test diagnostyczny, ale ustalić na jakim etapie jesteście i dobrać właściwe materiały do ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *