Pani od Czytania

Nazywam się Katarzyna Bryzek-Maczewska i jestem Panią od Czytania 🙂
W 2006 roku rozpoczęłam studia pedagogiczne na krakowskim Uniwersytecie Pedagogicznym i już jako studentka dorabiałam pomagając dzieciom w nauce, od 3 roku zaczęłam prowadzić grupowe kursy szybkiego czytania i efektywnego uczenia się w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego.
Po zakończeniu studiów od 2011 roku rozwijam swoją firmę – Wrota Umysłu. Na początku zajmowałam się tylko kursami efektywnej nauki, jednak coraz młodsi kursanci z problemami w czytaniu skłonili mnie do szukania sposobów efektywnej nauki czytania.
Zgłaszali się do mnie rodzice, których dzieci miały problemy z czytaniem, ale nikt nie potrafił im pomóc.
🙁 czytanie było niepłynne
🙁 tempo czytania wolne
🙁 dzieci robiły dużo błędów w czytaniu – zmieniały końcówki, całe wyrazy
🙁 nie pamiętały, co przeczytały
🙁 robiły błędy w zadaniach tekstowych
Jedyne, co słyszały od nauczyciela to – ĆWICZCIE WIĘCEJ.
Ale to nie działało…
Rodzice kupowali liczne pomoce do nauki czytania – polecane książeczki – ciekawe, z podziałem na sylaby. Jedna seria, druga, trzecia. I nic – dziecko nie chciało ćwiczyć, uczyło się tekstów na pamięć, albo męczyło się z nimi codziennie, a czytanie dalej stało w miejscu.
Na początku ja też rozkładałam ręce – metody szybkiego czytania też nie pomagały. Zaczęłam więc drążyć, szukać metod, sposobów i eksperymentować. Moją główną inspiracją były dwie metody nauki czytania – Metoda Krakowska i Metoda 18 struktur wyrazowych. Postanowiłam je zmodyfikować i połączyć, tworząc własne materiały.
Moim celem były:
✅ wysoka skuteczność – szybkie efekty, na które czekali zrozpaczeni rodzice,
✅ łatwość treningu – musiał sobie z nim poradzić rodzic, który przecież nie jest ekspertem w nauce czytania,
✅ atrakcyjność ćwiczeń – dzieci są ruchliwe, lubią manipulować przedmiotami, za to wiele z nich miało już awersję do książek,
✅ poczucie sukcesu i satysfakcji u dziecka – jeśli dziecko jeszcze nie umie przeczytać książki, to trzeba tak zbudować trening, żeby celem było co innego,
✅ uporządkowany plan ćwiczeń – idziemy metodą małych kroków, przechodząc przez wszystkie konieczne etapy, które skutecznie prowadzą dziecko od pierwszych literek do sprawnego czytania wszelkich książek.
Od tamtej pory minęło już ponad 10 lat 🙂 Przez moją salę przeszło kilkaset dzieciaków, które razem ze mną uczyły się czytania.
Z jakich efektów jestem najbardziej dumna?
📌 sprawnie eliminujemy literowanie/głoskowanie i przechodzimy do czytania sylabowego
📌 zapobiegamy lub eliminujemy czytanie niedokładne/zgadywanie
📌 trenujemy czytanie płynne – bez zatrzymań na składanie wyrazu
📌 ćwiczymy szybkość czytania – co ma ogromne znaczenie w szkole
📌 dbamy o dobre rozumienie i zapamiętywanie tekstu
📌 dziecko widzi swoje postępy i jest z siebie dumne
Dzieci, które zaczynają ze mną od początku – po rocznym treningu będą samodzielnie czytały książki.
Dzieci, które już trenują czytanie, ale mają z tym problemy – w ciągu 3 do 6 miesięcy znacząco poprawią swoje wyniki (nawet 3-krotne przyspieszenie tempa czytania, zwiększenie płynności, dokładności czytania i rozumienia tekstu).
Chcesz wiedzieć, co zrobić, aby dziecko nauczyło się dobrze czytać?
Przeczytaj więcej o moim kursie nauki czytania online Nauka czytania: Start.
Skorzystaj z indywidualnej konsultacji w Krakowie.
Pozdrawiam Cię serdecznie 🙂
Katarzyna Bryzek-Maczewska