Czytanie sylabowe – tego jeszcze nie wiesz!
Zacznijmy od przeglądu problemów, z którymi przychodzą do mnie rodzice.
„Wiem, że czytanie sylabowe jest dobre, ale moje dziecko NIE CHCE czytać sylabami.”
„Jak nauczyć dziecko czytać sylabami?”
„Zaczynaliśmy od książeczek do czytania sylabowego, ale Tosia i tak nie umie czytać sylabami.”
„Próbujemy czytać sylabami, ale mój syn woli składać literki.”
„Moja córka nie chce czytać sylabami, bo twierdzi, że tak czytają małe dzieci. Stara się czytać całymi wyrazami, ale często myli się lub coś przekręca.”
„Czytanie sylabowe już wypróbowaliśmy, ale nie sprawdziło się, szukamy czegoś innego.”
Ojojoj, wiele razy spotykałam rodziców, którzy naprawdę próbowali, ale coś się nie powiodło. Dalej stali w miejscu, dziecko dalej nie umie czytać… A przecież miało być tak pięknie!
O co więc chodzi z tym czytaniem sylabowym, skoro niby jest takie dobre, ale nie wychodzi…? Czy w związku z tym jednak wcale nie jest dobre? A może nawet… złe?
Nic z tych rzeczy! Czytanie sylabowe jest super 🙂 W języku polskim naprawdę najlepsze! Jeśli staraliście się, ale coś poszło nie tak, ten artykuł powinien rozwiać Wasze wątpliwości.
Jak pomóc dziecku czytać sylabami?
Istnieją tylko dwa problemy, które możemy napotkać przy czytaniu sylabowym. I na oba znam skuteczne rozwiązania 🙂
1. Dziecko składa wyrazy/sylaby z liter.
Dajemy dziecku szereg sylab (np. ma, mo, me, mi, mu…) a dziecko zamiast czytać całą sylabę składa „m, a = ma”, „m, o =mo”. Tak samo postępuje z wyrazami – po prostu składa po literce. I nawet coś rozumie, ale przecież miało czytać sylabami…
Wcale nie jest prawdą, że popełniliśmy błąd, bo nauczyliśmy dziecko liter, zamiast od razu całej sylaby. Dziecko ok. 3-4 roku życia widzi wyraźnie, że sylaba składa się z dwóch znaków i jest tego ciekawe, dopytuje o litery, w przedszkolu uczą liter, podczas pisania składamy wyrazy z liter… Naprawdę trudno jest te litery ukryć przed dzieckiem starszym, niż 3 latek, chyba, że występują u niego znaczne zaburzenia przetwarzania wzrokowego.
Sylaby składają się z liter i nie ma powodu, żeby to przed dzieckiem ukrywać. Umiejętność łączenia liter w sylaby (a później sylab w wyrazy) pojawia się stopniowo, w różnym wieku. Po rozpoczęciu nauki czytania niektóre dzieciaki łapią sylaby w tydzień inne w dwa miesiące. Jeśli chcesz poznać sposoby w jaki sposób przyspieszyć ten proces – zajrzyj tutaj.
2. Dziecko nie widzi sylab w wyrazach.
Łatwo nam powiedzieć – czytaj sylabami. Dorośli zazwyczaj dzielą na sylaby słowa, które już przeczytali (rozpoznali) całościowo, dzieci uczą się dzielić na sylaby usłyszane słowa, a to zupełnie inna umiejętność.
Kiedy dziecko widzi szereg znaków, który podobno jest jakimś wyrazem, nie rozpoznaje go w całości, widzi, że zaczyna się na „z”, to skąd ma wiedzieć gdzie kończy się pierwsza sylaba, a gdzie zaczyna kolejna?
W praktyce dziecko umie przeczytać wyodrębnione sylaby, ale nie widzi ich w wyrazach, więc nie umie czytać tekstów sylabami, niektóre słowa rozpoznaje w całości, dłuższe/trudniejsze składa z literek.
Niektóre dzieci czytając dużo słów z wyodrębnionymi sylabami (np. sylaby w dwóch kolorach, sylaby rozsunięte, oddzielone kreskami) intuicyjnie zaczyna je dostrzegać. Ale nie zawsze tak nie jest, nie zawsze idzie to szybko i sprawnie. Rodzice martwią się wtedy, że „czytanie sylabowe nie działa”. Na szczęście mamy na to sposób! Jeśli chcesz nauczyć swoje dziecko widzieć sylaby w wyrazach – śledź wpisy na blogu, pojawi się artykuł na ten temat.
Wybierz dobre materiały do nauki
Istnieje sporo materiałów do czytania sylabowego na rynku, ale czasem czegoś im brakuje, czasem są dla naszego dziecka jeszcze zbyt trudne, czasem nie wiemy do końca jak z nich korzystać. Dlatego zachęcam Cię do wypróbowania moich materiałów, które są spójnym systemem nauki czytania, gdzie nic Cię nie zaskoczy, a każdy problem ma już swoje rozwiązanie.